Відсутність оцінок, особливий підхід та обійми – за такими принципами працюють "Школи супергероїв". У подібних освітніх центрах навчаються діти, які змушені через хвороби перебувати тривалий час у стаціонарі. На Дніпропетровщині вже два роки поспіль працюють дві "Школи супергероїв" у дитячих обласних лікарнях.

Про те, як розбудовується проєкт в області, як навчальний процес поєднується з лікуванням та чим вражають й надихають супергерої — в інтерв’ю Суспільному розповіла завідувачка освітніх центрів державної установи "Школа супергероїв" Наталія Олійник.

Що це за школи супергероїв? Яка їхня основна мета?

Заснувала "Школу супергероїв" Євгенія Смірнова ще в "Охматдиті". Спочатку це було на волонтерських засадах. Євгенія почала цю роботу в 2014 році. Вона розповідала, що якось зайшла до дівчинки в палату, до якої декілька років ніхто не заходив через серйозне захворювання. З цього все і почалося.

Без оцінок і з обіймами: як працюють

Нині "Школа супергероїв” – це державна установа, ми тепер можемо з гордістю говорити. І почали свою діяльність школи в кінці жовтня минулого року. Під патронатом першої леді Олени Зеленської була затверджена постанова і тепер ми працюємо вже на державній платформі.

На сьогодні вже 8 таких освітніх центрів по Україні. Маємо таку мрію, щоб в кожній області, в кожній лікарні були такі центри.

Ми не маємо права поставити на паузу життя дитини: війна плюс хвороба, і кожна дитина має право на освіту. І тому це потрібно – безперервна освіта. Як тільки лікарі показали, що ми можемо контактувати з дитиною – дитина одразу сідає за парту, тому що це школа при лікарнях, де діти перебувають на тривалому лікуванні. Але на сьогодні наша позиція така: дитина, незалежно від того, чи вона на 3 дні в лікарні, чи на 11 місяців – вона повинна отримувати освітні послуги.

Скільки по області відкрито таких "Шкіл супергероїв", у скількох лікарнях?

Ми маємо на сьогодні два освітніх потужних центри в Дніпропетровській області.

Ви сказали, що в жовтні розпочали роботу. Скільки тут класів?

У жовтні цей рух почався в Україні. Мені прийшла така пропозиція наприкінці листопада, я пройшла співбесіду в Києві. І вже освітній процес офіційний розпочався у грудні. Ми сюди зайшли з першою вихователькою – пані Іриною. Тоді тут було 22 дитини, які з лютого 2022 року не мали навчання.

І ми повільно підбирали штат основний, починали розбудовувати цю школу. У нас передбачені асистенти вихователя, сподіваємося скоро буде і асистент вчителя. В основному штаті обов’язково передбачений практичний психолог, який надає психологічну підтримку як під час освітнього процесу, так і під час виховного. Сьогодні в нас є клас-комплект, тобто діти від першого до четвертого класу: вони займаються за програмою НУШу. Маємо учнів 5, 6 класу. Є 8 клас, 10-ий і 11-ий, дошкільне відділення.

Колектив "Школи супергероїв". Хто є вчителями даних шкіл?

Вчителі-предметники, які повинні працювати з учнями базової та старшої школи, вони у нас працюють на умовах цивільно-правових договорів. Добір вчителів досить серйозний. Бо наша основна задача і моя мрія, щоби кожен урок був як нове життя. Ми мріємо, щоб дитина, яка зайшла в цей клас чи дитячий садочок, вона просто забула, що вона перебуває у лікарні.

Кожен педагог, перед тим як підписати з нами договір, повинен пройти курс на EdEra – як саме вчити дітей в лікарні. Це є обов’язковою умовою, щоб працювати в "Школі супергероїв".

Як проходить навчання у дітей, які проходять курс лікування?

У нас чітко по графіку: є заняття групової форми, є індивідуальні. Також є очні заняття та дистанційні.

У початковій школі в середньому по чотири уроки на день, у старшокласників це від двох до чотирьох занять в день. До них приходять вчителі. Здебільшого активне навчання відбувається в другій половині дня, оскільки в першій половині діти проходять лікувальні процедури. Є дні, коли вчителі-предметники працюють і в першій половині дня. Ми ще шукаємо вчителів з інформатики та біології. Тож запрошуємо до співпраці.

Чи потрібно відраховуватися зі своєї основної школи дітям, які проходять курс лікування та навчаються в цей час у "Школі супергероїв"?

Не потрібно. Ми як школа репетиторів, але тільки державна. У нас така сама програма, як у школах наших учнів. Ми проводимо тестування, щоб розуміти, на якому етапі навчання зараз дитина. Тобто дитина закріплена у своїй школі за місцем прописки, куди і повертається після виписки з нашими рекомендаціями.

Коли дитина повертається до своєї школи, чи отримує вона табель успішності від "Школи супергероїв"?

Особливість нашої школи – ми не ставимо оцінок. Ми не маємо права оцінювати дітей, але ми надаємо рекомендації: вказуємо кількість годин того чи іншого предмету, скільки дитина відпрацювала у нашій школі.

Чи можна на базі "Школи супергероїв" підготуватися до ЗНО або нині це мультипредметне тестування?

Так, можна. Зараз ми збільшили кількість годин з української мови, математики та історії України саме для учнів 11 класу. У нас зараз троє таких учнів. З ними окремо працюємо виключно по цих предметах.

Скільки супергероїв стали випускниками "Школи супергероїв"?

У нас вже є своя традиція: коли випускається супергерой, я купую торт. І ми з завідувачем відділення проводжаємо дитину. І от в грудні ми проводжали двох сестричок, то я мимоволі сказала: "Йдіть, і щоб я вас тут більше не бачила". Вже за моєї практики ми провели додому шестеро дітей.

Які інновації Ви хотіли б запровадити у системі надання освітніх послуг у лікарнях?

Я думала, що мене вже нічим не здивуєш, але маленькі супергерої дивують кожен день. Що ми маємо в планах: розширити наш освітній простір. Оскільки початкова школа та дошкільна освіта в належних умовах – є все необхідне. То базова середня та старша школа, вони "зависли". У них немає свого простору. І тому зараз ми працюємо і з керівництвом державної установи, і керівництвом лікарні, щоб це виправити. Нам вже виділили приміщення. І звісно, ми мріємо, щоб діти не відчували себе самотніми. Тому ми намагаємося всіх обігріти і передати все найкраще.

Яка у Вас суперсила?

Наша суперсила – це наші дітки! Кожен вечір вже вдома ти сидиш і думаєш: ну все, треба відпочити. Але не виходить, ти постійно думаєш про дітей. Наші супергерої магнетичні. Коли вони тебе зранку чекають, а ввечері проводжають. У нас є одна дівчинка Маша, то вона каже, що от знову ця дурна п’ятниця, бо не буде уроків на вихідних.

У нас є свої традиції. Наприклад, ми вже знаємо, як це – радіти за когось, а не тільки за себе. Готуємо подарунки на дні народження. У нас дуже дружня атмосфера. Наш "коник" – це командна робота.

Що відомо

28 жовтня 2021 року було ухвалено рішення Уряду про створення Державної установи "Школа супергероїв". З цією метою було прийнято постанову Кабінету Міністрів України "Про забезпечення організації надання освітніх послуг дітям, які перебувають на стаціонарному лікуванні або яким надається реабілітаційна допомога". Згідно з документом з 1 січня 2022 було утворено Державну установу "Школа супергероїв" з віднесенням її до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Запуск волонтерської школи в лікарні є унікальним проєктом не тільки для України, а й всього регіону країн Східної Європи та Центральної Азії. Планується випустити методичний посібник, який зможуть застосувати волонтерські об'єднання для створення шкіл при лікарняних установах. Це соціальна франшиза "під ключ": плани уроків, необхідна документація, консультування.

Читайте також

"Ми заряджаємо їх, а вони – нас". У Дніпрі вчителі "Школи супергероїв" навчають дітей у фтизіатричній лікарні

Читайте нас у Telegram: Суспільне Дніпро

Джерело